Växtkraft

Det är inte bara magen som växer utan även allt som vi planterat roligt nog. Än så länge verkar inte mördarsniglarna vara något jätteproblem heller som tur är. Vi hittar en då och då i växthuset och utanför men inga mängder. På pallkragarna har jag tejpat två rader med 5mm koppartejp runt för det ryktas att det ger sniglarna en liten elstöt när de kryper över. Eftersom jag inte kände för att betala tredubbelt för samma tejp så köpte jag den på en elektronikhandel istället för från en trädgårdsfirma. Snäckor har vi däremot haft lite mer bekymmer med och de har satt i sig nästan all ruccola och gått hårt åt rädisorna tyvärr. De bryr ju sig inte riktigt om sol och torka heller då de ju bara drar sig tillbaks i sitt lilla skyddande skal. Som tur är verkar de bara gå på just ruccolan och rädisorna och inte något annat så då är det ganska ok.

Annonser

Pytt i panna

Ett bra sätt att ta tillvara på rester av potatis, korv och/eller diverse köttbitar är att svänga ihop en pytt i panna. Nu råkade det förvisso vara så idag att jag inte hade några rester utan istället fick syn på en salsicca i matbutiken och blev sugen på pytt i panna. Vilket givetvis går alldeles utmärkt med. Så se endast nedastående som förslag på ingredienser. Principen är ju trots allt att använda vad som finns i kylen.

Pytt i panna:

Kött (korv, köttbullar eller varför inte resterna av söndagssteken)
Potatis
Morötter
Aubergine
Bondbönor
Purjolök
Champinjoner
Ägg
Inlagda rödbetor

Gör så här:
  1. Skala potatisen och morötterna samt sprita bondbönorna.
  2. Koka dem därefter i lättsaltat vatten.
  3. Fräs under tiden aubergine, champinjoner och purjolök i en stekpanna.
  4. Häll av vattnet till de kokta grönsakerna och spola dem i lite kallt vatten så blir det lättare att skära dem.
  5. Skär dem sedan i lagom bitar och stek tillsammans med de andra grönsakerna.
  6. Om köttet redan är tillagat hacka det bara i mindre bitar och lägg det i stekpannan med grönsakerna. Annars stek dem separat i en annan stekpanna.
  7. Stek ägget och placera det och lite rödbetor ovanpå pytten. Klart!

 

Rabarbersaft

Medan maken plaskade runt med en kompis i en närbelägen sjö passade jag på att göra rabarbersaft. En, i mina ögon, klart bättre sysselsättning kl 07.30 en lördagsmorgon 🙂

Har du inga egna rabarber så varför inte fråga en granne eller släkting? Och en liten flaska saft till ägarna av rabarbern gör att du troligtvis är välkommen åter nästa år för att skörda igen.

Ett litet varningens ord till er som funderar på att minska på mängden socker i saften. Gör inte det. Sockret fungerar som konserveringsmedel och med mindre mängd riskerar du att få en saft som möglar på stört. Så vill du ha färre kalorier i din saft, späd den mer eller drick helt enkelt vatten istället.

RabarbersaftReceptet kommer från

http://receptfavoriter.se/recept/rabarbersaft.html

Rabarbersaft:

1kg rabarber
7dl vatten
5,5dl socker per liter avrunnen saft
ev 1krm natriumbensoat för längre hållbarhet

Gör så här:
  1. Häll vattnet i en stor kastrull medan du sköljer, rensar, skär och ansar rabarbern.
  2. När vattnet kokat upp tillsätt försiktigt rabarberbitarna och låt koka i ca 15min.
  3. Sila rabarbermoset och mät upp hur mycket saft du har. Beräkna därefter mängden socker. Diska kastrullen medan saften silas.
  4. Tillsätt sockret och den avrunna saften till kastrullen och låt koka under omrörning i 5min.
  5. Tag därefter med en sked eller dylikt bort det skumlager som har bildats överst.
  6. Vill du ha i natriumbensoat så löser du upp det i lite saft och tillsätter det till kastrullen.
  7. Fyll därefter upp saften på rena, varma flaskor. Glöm inte att flaskorna skall vara varma när den varma saften hälls på. I annat fall riskerar du att flaskan spricker när du häller i saften. Been there done that så att säga…

Gravidmagen v 24

Så, vecka 24 redan eller 6:e månaden för er som hellre föredrar det. Det sprattlas och bökas nu rejält emellanåt och då främst när jag sitter eller ligger still. Jag har blivit ca 8kg tyngre och magen är nu så framträdande att vilt främmande människor har börjat kommentera den. Än så länge är det i alla fall bara vänner som har klappat mig på magen som tur är för det är nog något som jag inte riktigt känner mig bekväm med att folk gör. Inga graviditetskrämpor heller utöver trötthet har noterats de senaste veckorna vilket gör att jag är ute och cyklar eller promenerar så fort vädret och orken tillåter. Tyvärr råkade dock vajern till växlarna på framdrevet gå av häromdagen så idag tog jag mig en 6km cykeltur till verkstan. Dock glömde jag busskortet så istället för att försöka sig på en sms biljett så promenerade jag hela vägen hem vilket, till min glädje, gick alldeles utmärkt. Jag är ändå inte särskilt förtjust i kollektivtrafiken i staden då den är så ohemult långsam. Det kan ju nämnas att jag häromdagen återigen låg jämsides med bussen hela vägen från stan ända fram till den branta backen strax innan lägenheten. Vilket inte beror på att jag cyklar särskilt fort, ca 20km/h, utan mest på att bussen kör väldigt långsamt och fastnar vid något fler rödljus än jag gör. Nu har dock både kropp och sinne tagit timeout så nu blir det till att parkera sig i soffan resten av kvällen. I morgon väntar nämligen nya äventyr då jag tar mina jag och tomatplantorna till gården för plantering i växthuset.

 

IMG_3206 R

Göteborgsvarvet 2014

Årets Göteborgsvarv bjöd återigen på soligt och varmt väder. Som tur var inte fullt lika varmt som föregående år men ändock tillräckligt. Dessutom bjöds det även på fyrverkerier. Jag stod tyvärr såpass nära att jag nu känner mig lätt lomhörd och det var ruskigt svårt att koncentrera sig på fotograferandet där ett tag.  Platsen i år bestod av en kombo av skugga, skarpt solsken, träd och funktionärer som gjorde det hela till något av en fotografisk utmaning. Men här är i alla fall årets bilder.

Göteborgsvarvet 2013

Såhär några dagar innan årets Göteborgsvarv tänkte jag lägga upp lite favoritbilder från förra årets lopp. Förra årets lopp bjöd ju på en del dramatik då temperaturen låg runt 30 grader och dessutom drabbades delar av deltagarna av ett åskoväder med tillhörande hagelskur. Själv hade jag och maken redan tagit oss en bit bort eftersom han var klar så vi klarade oss undan det värsta som tur var. Där jag stod vid den sista kilometern av loppet så föll både eliten och amatörerna som furor i hettan. Riktigt otäckt men som tur är verkar temperaturen för årets lopp hamna betydligt lägre.

 

Gående snigelmördarmeditation

Ok, jag vet att meditation och mörda sniglar kanske inte är helt lämpligt att kombinera enligt den gamla buddistiska tron men varför inte försöka förena nytta med nytta? Om du nu ändå ska ut och mosa sniglar på kvällen så passa på och gör det lite mer närvarande istället för att planera vad som skall göras i morgon. Själv blir jag dessutom tämligen lätt uppeldad när jag ser alla sniglar som tuggar på mina ömt vårdade plantor så att istället fokusera på andningen är betydligt bättre för blodtrycket. 🙂

  • Börja med att gå ut till din startplats. Stanna en stund, slut gärna ögonen och ta tre andetag. Känn verkligen efter hur det känns när du andas. Hur luften känns när den passerar genom näsan, ner i svalget, när bröstkorgen vidgas och magen spänns ut.
  • Öppna ögonen igen men fortsätt att fokusera på andningen. Titta dig omkring i närområdet och se om du ser några sniglar. Börja långsamt gå ett steg i taget i takt med dina andetag mot den intet ont anande snigeln. Stanna framför snigeln, ta återigen ett andetag. Känn efter hur luften känns när du andas in. Är den varm/kall? luktar den något speciellt? Tag därefter hand om snigeln på vilket sätt du nu föredrar.
  • Fortsätt så länge du vill/hinner och avsluta därefter med att stå still igen, blunda gärna, och ta tre djupa andetag.

Självfallet kan övningen göras utan att mörda sniglar. Pröva den gärna om du tar en kvällspromenad. Stanna en stund på en lugn plats och lyssna på fåglarna. Eller varför inte försöka känna efter hur din promenadrunda luktar? Själv brukar jag ibland ta med kameran och sätta mig lite vid en av dammarna på gården och vänta på att fåglarna ska vänja sig vid mig. Det brukar ta sisådär 10-15min och under den tiden passar jag på att bara lyssna, lukta, känna och andas. Nedan är några bilder från en av dessa vandringar.